
Projekta ietvaros tiek īstenota zobārstniecības jomā lietojamās angļu valodas harmonizēta apguve. Tā pirmajā fāzē ir pabeigts darbs pie inovatīva un starpdisciplināra studiju kursa un metodoloģijas izstrādes, un pašlaik norit darbs pie mācību līdzekļa izstrādes topošajiem zobārstiem. Ir paredzēts, ka jaunizstrādājamais mācību līdzeklis vienlaicīgi nodrošinās topošo zobārstu prasmju un iemaņu apguvi, kuras tiks papildinātas ar profesionāli praktiskām apmācībām klīnikās, kā arī veicinās saskarsmes prasmju un iemaņu apguvi, saziņā lietojot profesionālu angļu valodu.
Projekta sākotnējā fāze tika īstenota, veicot darba tirgus pieprasījuma analīzi zobārstniecības jomā, šim nolūkam izmantojot nozarē studējošo un strādājošo pašnovērtējuma aptauju. Aptaujas mērķis bija apzināt gan nepieciešamību padziļināt noteiktas profesionālās kompetences jomas, gan izzināt arī topošo un esošo zobārstu profesionālās angļu valodas lietojuma iemaņas. Aptauja tika veikta flāmu, latviešu un portugāļu valodās, tajā piedaloties Zobārstniecības studiju programmas studentiem no Latvijas Universitātes, Amsterdamas Zobārstniecības Akadēmiskā centra (ACTA, Nīderlande) pēcdiploma studentiem, kā arī pieredzējušiem zobārstiem no Latvijas un Nīderlandes.
Aptaujas rezultāti liecināja, ka būtiskākās profesionālās sfēras, kurās nepieciešama zobārstniecības jomā lietojamās angļu valodas prasmju un iemaņu pilnveidošana, ir visaptverošas pacienta slimības vēstures dokumentēšana, profesionālo datu avotos iegūtās informācijas apkopošana, zinātniskās informācijas izpratne un tās kritiska novērtēšana. Apmēram puse no aptaujas dalībniekiem atzīmēja viņu nepietiekamo angļu valodas kompetenci, kas nepieciešama profesionālo standartu interpretācijai, kā arī izskaidrojot pacienta izmeklējumus un ārstēšanas iespējas pacientiem ar atšķirīgu etnisko piederību.
Sadarbojoties LU docētājiem zobārstniecībā un lietišķajā valodniecībā tiek veidots inovatīvi interdisciplinārs studiju kurss, kas attīstīs gan nozarē jau strādājošo zobārstu, gan topošo zobārstu klīniskās, juridiskās un lingvistiskās kompetences. Esošajā projekta norises fāzē ir izstrādāti vairāki starpdisciplināri studiju kursa bloki, kuri ietilpst gan zobārstniecības programmā studējošo kursu plānā, gan zobārstiem paredzētajā virtuālajā mūžizglītības (tālmācību) studiju vidē. Studiju kursu saturu noteica profesionālo zobārstu aptaujas rezultāti un studiju mācību plānā līdz šim neiekļautas, bet profesionālā darbā nepieciešamas tēmas. Studiju kursa satura sagatavošanā ir izmantoti gan autentiski zinātniski raksti, gan nozares jaunākie akadēmiskie izdevumi. Lai veicinātu daudzpusīgu pieejamību jaunizstrādājamajiem mācību līdzekļiem, tie tiks izvietoti virtuālajā vidē, tādā veidā pilnveidojot ne vien studējošo, bet arī pieredzējušo zobārstu datorprasmes un iemaņas.
Erasmus+ programmas Pamatdarbības Nr.2 (KA2) stratēģiskās partnerības projekta augstākās izglītības sektorā Pārnesamās prasmes zobārstniecībā: satura un valodas integrētā apguve (Transversal Skills in Dentistry: Content and Language Integrated Learning – CLIL) izstrādi nodrošina LU HZF Anglistikas nodaļas profesores un Lietišķās valodniecības centra vadošās pētnieces Indra Karapetjana un Gunta Roziņa, LU MF Zobārstniecības studiju programmas direktore, asoc. prof. Ieva Henkuzena, sadarbībā ar Amsterdamas Zobārstniecības Akadēmisko centru (Academic Centre for Dentistry Amsterdam) un Porto Politehniskā institūta Grāmatvedības un Administrācijas institūtu (Polytechnic Institute of Porto, Institute of Accountancy and Administration). Detalizētu informāciju par projektu var atrast projekta mājas lapā: erasmusendent.eu
Projekta norises laiks: 01.12.2015.-30.11.2017.
Projekta Nr. 2015-1-LV01-KA203-013401
Erasmus+ programmas īstenoto projektu „Pārnesamās prasmes zobārstniecībā: satura un valodas integrētā apguve” līdzfinansē ES.
Vairāk par Erasmus+ programmu var uzzināt Valsts izglītības attīstības aģentūras (VIAA) mājaslapā: viaa.gov.lv/lat/ek_izgl_programmas_iniciativas/erasmusplus/erasmus_plus_about/